Samen leren en groeien

Visie

Wij geloven dat een sterke samenwerking een voorwaarde is om tot ontwikkeling te komen. Ontwikkelen doen we met elkaar: leerling, ouder, school en omgeving. Dit zien wij niet als iets vrijblijvends, maar als een voorwaarde. Wij willen dat leerlingen, ouders en medewerkers zich bewust zijn van hun rol en belang in de maatschappij en de waarde die zij hierin hebben.

Samen zijn we verantwoordelijk voor het waarborgen van de gewenste normen en waarden. Dit doen we door positief met elkaar in contact te blijven, waarbij er ruimte is om weerbaar te worden.

Op onze school werken wij voortdurend aan het versterken van onze professionaliteit en daarmee aan het verbeteren van de kwaliteit van ons onderwijs. Wij stellen ons continu als doel om onderstaande punten te ontwikkelen:

1. Pedagogisch handelen
Wij staan in verbinding met de leerlingen, zijn oprecht geïnteresseerd, bieden duidelijkheid en structuur, zijn positief maar bepalen ook de grenzen. Wij spreken hoge verwachtingen uit en handelen hier ook consequent naar.

2. Betekenisvol onderwijs
Leren gebeurt binnen en buiten de school, in iedere situatie. Leerlingen weten waarom ze bij ons leren wat ze leren. Wij betrekken hierbij de actualiteit en de omgeving om de lesinhoud dicht bij de (maatschappelijke) realiteit te brengen. Om aan te sluiten bij de interesses van de leerlingen kiezen zij in de onderbouw een route: groen, ontdek, kunst of sport.

3. Persoonlijk leiderschap
Onze leerlingen en medewerkers zijn (mentaal) weerbaar. We weten dat tegenslagen horen bij het leerproces én het leven en weten daar sterker uit te komen. Wij verwachten dat iedereen een afweging kan maken over wat goed is voor een ander, de omgeving en zichzelf. Daarom staat ook duurzaamheid centraal in ons onderwijs.

Dit alles leidt tot gelukkige leerlingen en medewerkers.

Onze visie is in zijn geheel te lezen in ons schoolplan.

Schoolplanfilm
Om onze visie visueel te maken hebben wij deze vertaald in een schoolplanfilm:

Scherm­afbeelding 2024 08 14 om 11.26.49

Bij Nuenens College zijn drie ZAKEN belangrijk in ons onderwijs. WE NOEMEN ZE OOK WEL ANKERPUNTEN:

Pedagogisch handelen

Wij staan in verbinding met leerlingen en geven aandacht aan hun kwaliteiten.

Betekenisvol onderwijs

Leerlingen mogen keuzes maken die aansluiten bij hun interesses. Leren gebeurt binnen en buiten de school, in iedere situatie. Nuenen en omliggende gemeentes spelen hierin een belangrijke rol.

Persoonlijk leiderschap

We weten dat tegenslagen horen bij het leren én het leven. We helpen onze leerlingen om daarmee om te gaan en ervan te leren.

Jouw Toekomst, Jouw Keuze!